Wieża Eiffla

Wieża Eiffla powstawała w latach 1887 do 1889 i została ona wybudowana z okazji światowej wystawy zorganizowanej na stuletnią rocznicę Rewolucji Francuskiej. Wieża Eiffla posłużyła jako brama wejściowa na teren wspomnianej wystawy. Budowla ta miała także funkcjonować jako demonstracja potęgi Francji odrodzonej po klęsce w wojnie z Prusami i być symbolem III republiki. Po zakończeniu wystawy wieża miała zostać rozebrana, jednak Eiffel stworzył na jej szczycie niewielkie laboratorium, w którym przeprowadzał eksperymenty z dziedziny aerodynamiki.

Nazwa wieży wywodzi się od jej budowniczego, francuskiego inżyniera budowy mostów Aleksandra Gustawa Eiffla. Projekt wieży wybrano w 1886 roku w drodze konkursu spośród ponad 100 zgłoszonych prac. Konstrukcja wieży została zaprojektowana tak, aby była ona mocna i jednocześnie lekka. Swoją stabilność wieża zawdzięcza przede wszystkim dużej odporności na naprężenia wytarzane przez wiatr. Budowla ta składa się z ponad 18000 elementów, które połączone są ze sobą ponad 2,5 milionami nitów, co sprawia, że wieża waży niebagatela około 10500 ton. Tą najwyższą wieżę świata zbudował zespół złożony z 250 mężczyzn, w tempie, które do dzisiaj uchodzi za niezwykle fenomenalne. Pierwsza platforma o wysokości 57,63 m została zbudowana w okresie dwóch miesięcy, druga zaś została wybudowana w lutym 1889 roku. Warto zaznaczyć, że Wieża Eiffla otrzymała status najwyższej budowli świata, ale mogła się nią cieszyć aż do roku 1929, gdy w Nowym Jorku wzniesiono biurowiec Chryslera.

Wieża Eiffla zyskała sobie niegdyś przydomek „Cudu ze stali”, który zdaniem wielu osób jest aktualny po dzień dzisiejszy. Wieża ta opiera się na czterech zakrzywionych pylonach, które majestatycznie wznoszą się ku wierzchołkowi, nadających całości kształt wyciągniętej ku górze piramidy. U podstawy wielkie luki opierają się na fundamentach, spinając jednocześnie pylony oraz formułując bramę. Wewnątrz owych pylonów kursują windy, które umożliwiają wygodny dostęp do wszystkich trzech platform widokowych rozmieszczonych na wysokości 58m,116, oraz 273 m.

Wieża Eiffla jest ażurową konstrukcją kratową z kutego żelaza, a jej wysokość zmienia się o 18 cm w zależności od temperatury, natomiast pod wpływem wiatru kołysze się na 6-7 centymetrów. W latach 1980 - 1985 przeprowadzono renowację wieży w wyniku, której straciła ona na wadze 1 343 tony. W tym okresie zamontowano na niej także nowe oświetlenie, które składa się z 352 reflektorów, każdy po 1000 W, które oświetlają wieżę w nocy. Oświetlenie, które jest zamontowane na samym szczycie wieży umożliwia zmianę jej wyglądu po zmroku. Takie zmiany są wprowadzane przede wszystkim w okresie świąt państwowych oraz Nowego Roku, kiedy to wieża bywa przyozdabiana małymi lampkami bądź podświetlana we francuskie barwy państwowe. W celu zapobiegnięcia korozji, Wieża Eiffla jest co siedem lat malowana, a do jej konserwacji zużywa się od 50 do 60 ton farby. Wybierając się na Wieżę Eiffla warto pamiętać, że na jej szczyt prowadzi aż 1665 stopni, jednak po schodach można dotrzeć jedynie na pierwszy oraz drugi taras widokowy, natomiast na trzeci taras dostęp jest jedynie za pomocą windy.

Warto dodać także, że w czasie budowy Wieża Eiffla miała wielu przeciwników, którzy uważali, że takie żelastwo bezpowrotnie zniszczy piękną oraz klasyczną architekturę Paryża. Okazało się jednak, że byli oni w błędzie, ponieważ po trzyletniej budowie wieża niczym magnes zaczęła przyciągać do Paryża miliony turystów z całego świata, którzy pragnęli zobaczyć ten nowoczesny oraz innowacyjny, jak na tamte czasu cud architektury. Ta metalowa konstrukcja do dzisiaj przyciąga ogromne ilości turystów, którzy mogą podziwiać przepiękne widoki, rozciągające się w słoneczne dni nawet w promieniu 42 mil. Obecnie Wieża Eiffla przyciąga co roku około 5 milionów turystów, którzy bardzo chętnie oglądają tą słynną budowlę. Wieża ta niezwykle atrakcyjnie wygląda zwłaszcza w nocy, kiedy jest podświetlana światełkami, które z daleka przypominają brokat.

Zdaniem turystów, każde szanujące się biuro podróży powinno posiadać w swojej ofercie wycieczkę do Paryża z zapewnioną wyprawą na szczyt Wieży Eiffla. Miłośników tego niezwykle romantycznego kraju jest wiele na całym świecie, dlatego tez tak tłumnie przyjeżdżają oni do Paryża, aby sprawdzić czy książki i filmy odzwierciedlają prawdę o tym mieście. Marzeniem każdego romantyka jest odwiedzenie francuskiej kawiarni z ukochaną osobą i rozmawiać przy lampce wina mając za oknem widok Wieży Eiffla.

Nie każdy wie, że Wieża Eiffla doczekała się swojej kopii poza Europą. Tokio Tower pomimo tego, że jest młodsza i wyższa, nie robi na turystach takiego wrażenia jak oryginał znajdujący się w Paryżu. Ciekawostką jest także to, że tak naprawdę Gustaw Eiffel tak naprawdę nie był ojcem projektu tej sławnej na całym świecie wieży. Prawdziwym autorem był Maurice Koechlin, który pracował w firmie Eiffla, a sam Gustaw Eiffel wykupił prawa do projektu wieży i w ten sposób stał się on jej właścicielem. Koszt budowy wieży wyniósł 1,5 miliona dolarów.

Na pierwszym piętrze znajduje się restauracja, natomiast na drugim tarasie widokowym swoje biuro miała niegdyś gazeta Le Figaro. Od czasu otwarcia budowli do dnia dzisiejszego wieżę odwiedziło ponad 167 milionów ludzi, których marzeniem było zobaczenie na własne oczy tego słynnego symbolu Francji. Wokół budowli umieszczone są nazwiska 72 francuskich naukowców oraz sławnych ludzi, z każdej strony znajduje się po 18 nazwisk.

31 marca 2009 roku Wieża Eiffla obchodziła swoje 120 urodziny i z tej okazji otrzymała od miasta między innymi nową warstwę farby. Jubileuszowe malowanie konstrukcji ma potrwać aż cały rok. Będzie to już 18 renowacja słynnej wieży, dodatkową niespodzianką dla turystów oraz mieszkańców Paryża będzie ponowne otwarcie restauracji „58 Tour Eiffel” na pierwszym piętrze.

Nie da się ukryć, że Wieża Eiffla o wysokości ponad 320 metrów zbudowana u południowego krańca Pola Marsowego, nieopodal Sekwany pomimo wielkiej krytyki stała się symbolem Paryża oraz Francji.